Het begon allemaal aan de bar. In 2016 is CC Diagnostics vanuit een Gronings ondernemersproject opgericht door 3 studenten. De founders Jean-Luc Kraaijenoord, Wisse Krikke en Nutte van Belzen waren enthousiast over een nieuwe methode om baarmoederhalskanker te detecteren welke in het UMCG ontwikkeld werd. Met deze methode kunnen we voorkomen dat vrouwen ten onrechte verdacht worden van baarmoederhalskanker en voor invasieve diagnostiek naar de gynaecoloog doorverwezen worden. Deze overdiagnostiek leidt tot veel stress, stigmatisering en 360 miljoen onnodige zorgkosten in Europa. We kunnen 33% van dit probleem oplossen door gebruik te maken van onze epigenetische biomarkers.
In 2017 stonden we in de finale van de Young Business Awards en hebben we meegedaan aan de Sustainable Healthcare Challenge. De positiviteit en het enthousiasme vanuit de Sustainable Healthcare Challenge was ongekend. Tussen al deze innovators voelden we erg op onze plek en uiteindelijk hebben we op de Challenge&Congress ook nog mogen winnen! Het winnen dan dergelijke prijzen heeft tot de nodige media-aandacht geleid waardoor we ons team konden uitbreiden met Arnoud Huisman, een ervaren Life-Science consultant met een uitgebreid netwerk.
Met Arnoud zijn we op zoek gegaan naar investering voor ons plan, wat ertoe heeft geleid dat Carduso Capital heeft geïnvesteerd in onze start-up. In totaal hebben we ruim 2,4 miljoen aan private investering, Innovatiekrediet en EFRO-subsidie met co-financiering van de Provincie Groningen en Gemeente Groningen bijeen gekregen. Sinds september 2018 hebben we ons kantoor tegenover het UMCG en momenteel focussen we ons op het doorontwikkelen van ons prototype.
Finaleplek YBA
Carduso Capital Investering
RVO
EFRO subsidie